ARKIVSTATUS

Gammalt blir som nytt när dagens designer rotar i arkiven. Balenciaga, Dior och Givenchy återskapar alla historia på höstens catwalk.

Balenciagas kreativa chef Demna Gvasalia är en riktig arkivnörd och i år har han rotat M extra djupt med anledning av husets upp- J” märksammade hundraårsjubileum. Det har firats med inte mindre än tre jätte utställningar runt om i Europa, på Musée Bourdelle i Paris, Balenciaga-museet i Spanien och på Victoria &c Albert Museum i London Gvasalia fastnade den här gången särskilt för bildarkivet och lät sig lite oväntat inspireras av fotomodellernas poser. Kolla in de sneda kragarna till exempel. Designen är influerad av hur husmodellerna på 50-talet håller ihop kappan med händerna när de poserar för dokumentationen av kollektionen. Dessutom relanserade han nio avgrundaren CristöbalBalencia-gas haute couture-klänningar, med ett par personliga tillägg. Varje aftonklänning, den ena mer voluminös och glamorös än den andra, visades upp på catwalken med en Bazar-vis)^ i matchande material (Demnas exklusiva version av en billig plastväska). Flera av klänningarna, som sys upp på beställning, har också fått fickor, som ytterligare en nutida, praktisk detalj.

Även Dior har haft anledning att gå igenom sina omfattande arkiv den senaste tiden. Husets uppmärksammade 70-årsjubileum firas stört bland annat med utgivning av ett antal lyxböcker och en jätteretro-spektiv nu i höst på Les Arts Décoratifs i Paris. För att försäkra sig om att kommande generationer designchefer ska få en bra förståelse för husets dna har Dior dessutom nyligen invigt ett gigantiskt lyxarkiv, för internt bruk.

Nuvarande kreativa chefen Maria Grazia Chiuri har självklart tagit tillfället i akt och jm bläddrat sig igenom årtionden av banbrytande design. Men i sin andra kollektion för Dior valde hon att fortsätta på sin inslagna väg med fokus på streetkänsla, denim och workwear snarare än att göra en regelrätt retrohyllning. Inspirationen till säsongens färgtema hittade hon dock i arkivet. Närmare bestämt i något så enkelt som en marinblå dräkt från 1951 av grundaren Christian Dior. Dräkten visades upp på catwalken i uppdaterad version -stylad med en hoodie för här och nu-känsla.

Givenchy valde en helt annan, mer otippad, väg genom arkivet. När stjärndesignern. Riccardo Tisci lämnade skeppet efter tolv framgångsrika år utan efterträdare valde designteamet att hylla sin före detta chef, Riccardo, snarare än grundaren Hubert de Givenchy. De presenterade en hel kollektion för hösten med 27 av Tiscis greatest hits genom åren, som Bambitröjan, men uppdaterade i knall-rött – säsongens färg! Charmigt och hjärtknipande i en värld där modeskapare åker in och ut från chefsposter fortare än kvickt och ofta raderas bort ur historieskrivningen lika snabbt. Begreppet arkivstatus fickjust en ny innebörd!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *